یک آلمانی، برنده گران‌ترین جایزه ادبیات کودک شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، “وولف ارلبروخ» آلمانی، به عنوان برنده این دوره جایزه “آسترید لیندگرن ۲۰۱۷» معرفی شد. جایزه یابود آسترید لیندگرن در مراسمی که 29 ماه می 2017 در کنسرت هال استکهلم برگزار می‌شود به این تصویرگر اهدا خواهد شد.

هیئت داوران جایزه آسترید لیندگرن، ارلبروخ را برای اینکه “موجب می‌شود تا سوال‌های وجودی برای خوانندگان از هر سن، در دسترس و قابل کنترل شوند و برای طنز و گرمایی که عمیقاً در ایده‌ال‌های انسان‌گرایانه‌اش ریشه دارد و آثارش ارائه کننده جهانی در مقیاس ماست”، شایسته دریافت این جایزه دانسته است.

آثار “ارلبروخ» که تاکنون چندین‌بار نامزد دریافت این جایزه شده بود، در آلمان معروف است و بیشتر به موضوعات پیچیده و تلخ دوران کودکی می‌پردازد. این تصویرگر یکی از ۲۲۶ نامزد از ۶۰ کشور جهان بود که برای کسب این جایزه تلاش کردند.

“ارلبروخ» که متولد سال ۱۹۴۸ میلادی است، زمانی کار خود را شروع کرد که یک ناشر، نقاشی‌های او از شیرها را در یک اثر تبلیغاتی دید و پسندید. سال ۱۹۸۵ نخستین کتاب او منتشر شد. این هنرمند تاکنون ۱۰ کتاب نوشته و تصویرگری بیش از ۵۰ اثر را بر عهده داشته است. او در کارهایش از تکنیک‌های متعددی همچون کلاژ، مداد، گچ و آبرنگ استفاده می‌کند.

از برجسته‌ترین کارهای “ارلبروخ» می‌توان به “داستان موش کور کوچکی که می‌دانست هیچ‌چیز به او مربوط نیست» نوشته “ورنر هولتس‌وارت»، “خرسی که آنجا نبود و جنگل افسانه‌ای» نوشته “اورن لاوی» و “پادشاه و دریا» نوشته “هاینس یانیش» اشاره کرد.

ارلبروخ برنده جایزه هانس کریستین آندرسن سال ۲۰۰۶ نیز است و دو بار نیز جایزه راگازی بولونیا را برای تصویرگری کتاب‌های “کتاب جدید الفبا» نوشته کارل فیلیپ موریتس و “سوال بزرگ» دریافت کرده است.

این در حالیست که سال گذشته مگ روسوف آمریکایی‌الاصل ساکن لندن، از نویسندگان کودک و نوجوان، به عنوان برنده جایزه آسترید لیندگرن سوئد به عنوان گران‌ترین جایزه ادبی کودکان، انتخاب شده بود.

از ایران، زنده‌یاد توران میرهادی و فرهاد حسن‌زاده و همچنین طرح “با من بخوان»، جزو نامزدهای این دوره جایزه “آسترید لیندگرن» بودند.

جایزه آسترید لیندگرن، یکی از جایزه‌های بسیار معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان و گران‌ترین جایزه در این حوزه از ادبیات است که دولت سوئد برای بزرگداشت نام و یاد این نویسنده ادبیات کودک، با هدف ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان جهان بنیان‌گذاری کرده است. این جایزه هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه‌گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتاب‌خوانی اعطا می‌شود.

“آسترید آنا امیلیا لیندگِرِن» زاده 14 نوامبر 1907 میلادی نویسنده زن سوئدی کتاب‌های کودک و نوجوان بود و تعداد زیادی از کتاب‌های او به بسیاری از زبان‌ها ترجمه و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان منتشر شده است. لیندگرن، سال 2002 در سن 94 سالگی درگذشت.