بررسی وضعیت کتاب‌های جمعیت‌شناسی در شماره جدید «نقد کتاب علوم اجتماعی»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نقد شفاهی، نقد تالیف، نقد ترجمه، نقد دیروز، اثرپژوهی، واکاوی، زاویه، شایسته ترجمه، یک کتاب یک گفت‌وگو، شایسته خواندن و گزارش عناوین بخش‌های اصلی فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

محمدرضا رسولی در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه درباره “دانش جمعیت‌شناسی و محتوای کتاب‌های علمی» نوشته است: “باید گفت که آشنایی با مسائل جمعیتی برای بسیاری از رشته‌ها لازم است، از روزنامه‌نگاری و رسانه گرفته تا روان‌شناسی و فرهنگ‌شناسی و دانش‌آموختگان همه این رشته‌ها به فراخور رشته خود نیاز دارند تا از حوزه جمعیت‌شناسی اطلاعات داشته باشند، چراکه جمعیت‌شناسی نوعی بینش و آینده‌نگری درباره جامعه ایجاد می‌کند که علومی چون اقتصاد برای برنامه‌ریزی در حوزه اقتصادی نیازمند است تا به وضعیت جمعیت و آینده آن نظر داشته باشد. کارشناسان جمعیتی اعتقاد دارند کتاب‌هایی که با موضوع جمعیت و جمعیت‌شناسی در بازار وجود دارند پاسخگوی نیازهای علمی این رشته برای استفاده دانشجویان و پژوهندگان این حوزه نیستند.»

در بخش “نقد شفاهی» محمد میرزایی و عاطفه نامداری درباره “کتابسازی در بازار کتاب جمعیت‌شناسی ریشه دوانده است» سخن گفته‌اند. نشست نقد و بررسی کتاب “غرب چگونه غرب شد؟» نوشته صادق زیباکلام به کوشش سجاد نوروزی عنوان مطلب دیگر این بخش است.

در بخش “نقد تالیف» مطالبی با عناوین “هابرماس؛ دموکراتیکی‌سازی و تجدد» نوشته کمال پولادی، “مهاجران سیاسی به روایت اسناد محرمانه» نوشته حمیدرضا رحمانی‌زاده دهکردی، “معجزه نوشتن» نوشته محمدجواد غلامرضا کاشی و “استیفای حقوق زنان، جنبش‌های اجتماعی زنان در مصر» نوشته مریم نورائی‌نژاد منتشر شده است.

برنامه‌ریزی و قدرت در ایران نوشته بیژن زارع، علیه افسردگی ملی نوشته علی رحمانی فیروزجاه، کتاب درسی دانشگاهی مبانی جامعه‌شناسی نوشته محمدعلی زکی، برآمده از دغدغه‌های اجتماعی نوشته بهروز گرانپایه، مطالعات گردشگری؛ تعامل علوم انسانی و گردشگری نوشته علی یعقوبیان، فتح‌الله گولن؛ روشنفکر یا کودتاچی؟ نوشته محمد فکری، چالشی در ادرکات بدیهی نوشته ابراهیم حبیبی مجنده، کنکاش در واقعیات نوشته امین مستقیمی و فرهنگ عامه توده‌وارگی یا لذت از دیدگاه مطالعات فرهنگی نوشته سعیده محمدی عناوین مطالبی است که در بخش “نقد ترجمه» این شماره از فصلنامه درج شده است.

سینا صیاد در بخش “نقد دیروز» درباره “دولت ـ ملت‌سازی و هویت آذربایجان» مطلبی را نگاشته است.

حامد زندی و مهدی ناظمی اردکانی نیز در بخش “اثر پژوهی» درباره کتاب‌های پرارجاع روش پژوهی در علوم اجتماعی سخنانی را بیان کرده‌اند. مهدی کوچک‌زاده هم به “انقلاب و نظریه اجتماعی(دفتر اول)» نگاهی داشته است.

اما بخش “واکاوی» این شماره نیز با مطالبی چون جایگاه جمعیت‌شناسی در ایران به قلم محمد جلال عباسی شوازی و زهرا رستگار، ارزیابی آثار منتشر شده در حوزه جمعیت‌شناسی به قلم شهلا کاظمی‌پور، گستره علم جمعیت‌شناسی و نیاز پژوهندگان به قلم سیدرضا معینی و وضعیت نشر کتاب‌های منتشر شده دانشگاهی در زمینه جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسی در ایران به قلم عبدالعلی لهسایی‌زاده اختصاص دارد.

پرویز جلالی در بخش “زوایه» این شماره نقد نظریه فرهنگ انبوه(توده‌وار) را در دستور کار خود قرار داده است. در بخش “شایسته ترجمه» نسترن خواجه نوری، درک نابرابری اجتماعی را ترجمه کرده است.

بخش “یک کتاب، یک گفت‌گو» به کتاب “وهابیت؛ تسخیر شیوه زیست اسلامی در قرن 21» به کوشش سید جواد میری و فاطمه سیروس اختصاص دارد.

کتاب‌پژوهی جامعه‌شناختی: سیاحت غرب به قلم روشنک فرهودی در بخش “شایسته خواندن»، حوزه علوم اجتماعی در کتاب سال به قلم مسعود بهزادی راد در بخش “گزارش» و چکیده انگلیسی به کوشش عبدالمجید اسکندری عناوین مطالب پایانی این شماره از فصلنامه است.

شماره دوازدهم فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی ویژه فصل زمستان 1395 به قیمت 10 هزار تومان و به همت موسسه خانه کتاب روانه کیوسک‌های مطبوعات شده است.