سایت و اپلیكیشن كتاب‌های صوتی «واوخوان» شروع به كار كرد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اپلیكیشن “واو خوان» محل عرضه‌ كتاب‌های گویایی است كه در بستر مشاركتی واوبوك تولید شده است. در واوبوك استودیوها، ناشرها، نویسنده ها و گوینده‌ها با هم مرتبط می‌شوند تا كتاب ها را صوتی و منتشر كنند. تا كنون بیش از پنج هزار نفر در این بستر مشاركتی ثبت نام كرده‌اند و بیش از دویست كتاب صوتی، با كیفیت و استاندارد مناسب تولید شده است.

اسفند نود‌ وچهار رسانه‌ها از آغاز به كار كمپینی خبر دادند كه با همّت جمعی از اهالی فرهنگ كشور، اعم از نویسنده‌ها و گوینده‌ها، ناشرها و سینماگران سرشناس کشور، و با هدف تولید مشاركتی كتاب‌های صوتی پا گرفت. این كمپین كه با شعار “واو حرف ربط است» و با ثبت دامنه‌ vavbook.com به عنوان بستر مشاركتی تولید كتاب‌های گویا، كار خود را از ابتدای سال ٩٥ آغاز كرد، موفق شد ظرف مدت یك سال صدها عنوان كتاب صوتی تولید كند و اكنون در وبسایت و اپلیكیشنی با نام “واوخوان» این کتاب‌ها را در دسترس همگان قرار دهد.

تمامی كتاب‌های تولید شده در بستر مشاركتی واوبوك و عرضه شده در اپلیكیشن واوخوان، بدون دریافت دستمزد از سوی اهالی تولیدكننده و با مشاركت و همت شبانه‌روزی تیم واوبوك تولید شده و همه‌ كسانی كه در تولید مشاركت داشته‌اند اعم از ناشرها، گوینده‌ها، نویسنده‌ها، استودیوها و غیره، اكنون در ازای فروش هر نسخه از كتاب گویای تولید شده سهم خود را از این مشاركت دریافت خواهند كرد.

از ویژگی‌های اپلیكیشن واوخوان كه زیر نظر موسسه‌ فرهنگ و هنر رها فیلم – كه سابقه ای طولانی در زمینه‌ دوبله و صدابرداری و انتشار محصولات چند رسانه ای و كتاب صوتی دارد- ارائه شده، می‌توان به این نكته اشاره كرد كه كاربران با هر سلیقه و در هر گروه سنی‌ای می‌توانند كتاب صوتی مورد پسند خود را در دسته‌بندی‌های مختلف بیابند و ضمن گوش کردن به کتاب و حمایت از این حرکت فرهنگی، از امكان ارسال كتاب گویا به عنوان هدیه‌ای به دیگران هم استفاده كنند. در این اپلیكیشن ضمن این كه در حال حاضر صدها عنوان كتاب گویا برای شنیدن وجود دارد، هر روز یك کتاب گویای تازه نیز به لیست كتاب‌های موجود اضافه می‌شود و در طی سال‌های آینده به مرجعی كامل برای كتاب‌های گویا تبدیل خواهد شد.

ناشران مطرح كشور نظیر: روزنه، ثالث، چشمه، افکار، بوتیمار، نگاه، پریان، شورآفرین، قطره، روشنگران و مطالعات زنان، مروارید، و غیره از ناشرانی هستند كه كتاب‌هایشان را برای صوتی شدن در اختیار این بستر مشاركتی قرار داده‌اند و در حال حاضر برای فروش روی اپلیکیشن واوخوان عرضه شده است.

نویسنده‌ها و مترجمانی نظیر: ع.پاشایی، احمدپوری، رضا رضایی، کاظم فرهادی، دلارا قهرمان، فرزاد فربد، سیناکمال آبادی، قاسم کشکولی،شیوا ارسطویی، احسان نوروزی، ابراهیم رها،پدرام ابراهیمی، یاسمن شکرگزار، میثم کیانی، مهسا ملک مرزبان، لادن نیکنام، پوریاعالمی، بهاره رهنما، هوشنگ چالنگی، مسعود احمدی، هرمزعلیپور، جوادمجابی، و غیره از جمله افرادی هستند كه كتاب‌هایشان را می‌توان در حال حاضر یا به زودی با صدای گوینده‌های مختلف و یا خود مؤلفان در اپلیكشن واوخوان جستجو كرد و به آن‌ها گوش داد.

همچنین گویندگان مطرحی نظیر نصرالله مدقالچی، بهروزرضوی، ژرژپطروسی، زهره شکوفنده، منوچهرزنده‌دل، اردشیر منظم، کتایون اعظمی، مهرداد اسکویی، ایوب آقاخانی، صدرالدین شجره، منوچهر صمصامی، ماندانا کریمی، نگار عابدی، محمد ژیان، بهاره افشاری، حمید محمدی، عرفان ابراهیمی، سبحان اکرامی، علیرضاثانی فر، مریم رحیمی، فریدحامد، حسین سامی، صادق وفایی و غیره از دیگر کسانی هستند که با احساس مسئولیت و همدلانه در این حركت فرهنگی مشاركت كرده‌اند و به امر صوتی شدن كتاب‌ها و ایجاد توازن میان نشر چاپی و نشر صوتی یاری رسانده‌اند.

واوبوک همچنین در رونمایی از فروشگاه كتاب‌های صوتی خود، ویدئویی را منتشر كرده است كه در آن افرادی نظیر بهروز رضوی، فرخ نعمتی، پرویزپورحسینی، کیومرث پوراحمد، بهزاد فراهانی، رضابابک و … مردم را به شنیدن كتاب‌های صوتی دعوت كرده‌اند تا ضمن حمایت از كسانی كه در این مشاركت فرهنگی سهیم هستند به پاگیری فرهنگ مطالعه شنیداری كمك كرده باشند.

كتاب صوتی پدیده‌ای است كه به تجربه در كشورهای دیگر نشان داده می‌تواند به خوبی خلا مطالعه را در جامعه‌های مدرن و صنعتی جبران كند. در اغلب كشورهای پیشرفته كتاب‌های گویا به شیوه مشاركتی تولید می‌شود و پاگرفتن این فرهنگ شنیداری و جدی شدن این شاخه از صنعت نشر، بی‌گمان احتیاج به پویایی بازار فرهنگ و استقبالِ خوب كاربران و خریداران محصولات فرهنگی دارد تا به بار نشیند.

وبسایت واوخوان به نشانیvavkhan.com و همچنین اپلیکیشن ‌های واوخوان اکنون در استورهای رایج اینترنتی نظیر گوگل پلی و کافه بازار برای دارندگان موبایل‌ها و تبلت‌های اندروید و اپل استور برای دارندگان گوشی و تبلت‌های آیفون در دسترس عموم قرار دارد.